Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Aktualności

„Idea” i „Eye” o 25. Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie

03-10-2016

Jubileuszowa wystawa Muzeum Plakatu “Plakat – remediacje” od samego początku spotkała się z dużym zainteresowaniem nie tylko polskiego środowiska projektowego i krytyki artystycznej, ale również zagranicznych mediów branżowych. W październikowym numerze japońskiego magazynu poświęconego grafice użytkowej i typografii „Idea” ukazało się obszerne omówienie wilanowskiej wystawy pióra  Aleksandry Ubukaty, projektantki, absolwentki warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W materiale zatytułowanym „At The Crossroads” („Na rozdrożu”), opublikowanym w dziale poświęconym przeglądowi wystaw, autorka wiele miejsca poświęca – obok omówienia koncepcji kuratorskiej wystawy prof. Dawida Crowleya – okolicznościom poprzedzającym otwarcie wystawy z okazji 50-lecia Międzynarodowego Biennale Plakatu. Japońscy czytelnicy pisma, których zainteresowanie polskim plakatem oraz warszawskim biennale towarzyszy Muzeum od samego początku jego istnienia, otrzymali ponadto precyzyjny opis toczącej się dyskusji wokół przyszłości jednego z najbardziej zasłużonych konkursów projektowych na świecie. 

 

Natomiast w prestiżowym brytyjskim „Eye” prof. Crowley, jako wieloletni współpracownik tego zasłużonego dla kultury wizualnej i krytyki projektowej pisma, dzieli się z czytelnikami analizą jednego z aspektów procesu remediacji plakatu, poruszonych na wilanowskiej wystawie. W artykule zatytułowanym „I am a poster” („Jestem plakatem”), autor prezentuje związki między plakatem a ludzkim ciałem, przywołując ikoniczne wizerunki „żywych reklam” („A Lodnon Boardman”), aktów protestu i sprzeciwu (London 1912, Memphis 1968), czy ulicznej ekspresji współczesnych aktywistów („Je suis Charlie”, 2015; Femen, Paryż 2015). Obok indywidualnej ekspresji Crowley przywołuje, efektownie zaprezentowane na wilanowskiej wystawie przykłady realizacji propagandowych w postaci gimnastycznych spektakli, tworzących monumentalne, „żywe” plakaty (Werner Kranwetvogel, „Backdrop No. 10”, 2009).

 

Aleksandra Ubukata, At The Crossroads, „Idea”, No. 375,2016, p. 158-161.                 
David Crowley, I am a poster, „Eye. The International Review of Graphic Design”, No 92. Vol. 23, p. 54-59.