Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Kolekcja plakatu obcego

U. G. Sato, Visual Communication, 2000

U. G. Sato, Visual...

U.G. Sato należy dziś do grupy czołowych grafików użytkowych Japonii. W roku 1960 znalazł się w grupie jednych z pierwszych (rocznikowo) absolwentów tokijskiej uczelni artystycznej Kuwasawa Design School, założonej w 1954 roku. Od połowy lat 70. XX w. prowadzi własną “Farmę Designu” (Design Farm). Wśród zdobytych przezeń do tej pory międzynarodowych nagród i wyróżnień warto wymienić Złoty Medal na Międzynarodowym Biennale Designu w Brnie (w 1978), Pierwszą Nagrodę na Biennale Plakatu w Lahti (w 1979) oraz Złotą Pszczołę na Międzynarodowym Triennale Projektowania Graficznego w Moskwie (w 1998).


Wybrana praca dobrze charakteryzuje zakres działań i zainteresowań artysty. „Visual Communication” unaocznia, że jest czymś więcej aniżeli zręczną igraszką z prawami geometrii i optyki. Artysta otwiera przed nami jak na dłoni cały stosowany przez siebie arsenał środków, zredukowany w tym konkretnym wypadku do absolutnego minimum – układy grubych, kolorowych kresek na białym podłożu. Zdawać by się mogło, że wszystko rozgrywa się na naszych oczach i pod kontrolą naszego własnego rozumu. A jednak nie do końca potrafimy zrozumieć, w jaki sposób artyście udało się dokonać sugestywnej „przemiany” sztywnego papieru w miękką, na wpół przezroczystą tkaninę. Na tym chyba polega specyfika anonsowanego przez plakat zawodu – na poszerzaniu wyobraźni.

                                                                                                                                                                                       Jacek Szelegejd