KOMUNIKAT LDZ. Projektowanie graficzne w kręgu Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
KOMUNIKAT LDZ. Projektowanie graficzne w kręgu Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi
8 września – 29 października 2017
Galeria Format B1
Kuratorzy: Mariusz Knorowski, Michał Warda, Piotr Karczewski, Sławomir Kosmynka
Graficzna identyfikacja wystawy: Jakub „Hakobo” Stępień
Oprawa dźwiękowa wystawy: Karol Stolarek, Komunikat LDZ, 2017
Wystawa zorganizowana przy współpracy z Akademią Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi prezentuje dorobek pedagogów oraz absolwentów tej zasłużonej uczelni w dziedzinie plakatu oraz projektowania graficznego. Tytuł ekspozycji jest nawiązaniem do nazwy kroju pisma zaprojektowanego przez Artura Frankowskiego w oparciu o szkic alfabetu z 1932 roku autorstwa Władysława Strzemińskiego – patrona łódzkiej uczelni, którego nowoczesna forma jest symbolem tendencji awangardowych w historii polskiego projektowania graficznego. Działalność pedagogiczna oraz twórcza osobowość Strzemińskiego wpłynęły na program i charakter uczelni, gdzie zarówno nowoczesne podejście do sztuk projektowych, jak i samo pojęcie awangardy są stale obecne w obszarze poszukiwań twórczych oraz działalności dydaktycznej związanych z uczelnią projektantów. Można śmiało powiedzieć, że są to czynniki decydujące w dużej mierze o specyfice programowej oraz tożsamości uczelni.
Dominacja tendencji awangardowych szczególnie w obszarze sztuk projektowych oraz nowych mediów to zjawisko charakterystyczne dla łódzkiej uczelni lat 60. i 70. W latach 80. i 90. nasiliły się wpływy postmodernizmu, eklektyzm i swoisty powrót do klasycyzmu i konserwatyzmu. Po roku 2000 łódzkie środowisko projektowe skupione wokół Akademii Sztuk Pięknych, wyróżnia świadome dążenie do nowoczesnych rozwiązań w oparciu o ugruntowaną w tradycji awangardy międzywojennej tożsamość. To również bodaj jedno z najważniejszych miejsc w kraju, gdzie kultywuje się projektowanie graficzne oparte na elementarnych zasadach w kompozycji, siatce modularnej oraz nowoczesnej, poszukującej typografii.
Wystawa zaprezentuje wybór najlepszych realizacji w dziedzinie plakatu i projektowania graficznego najważniejszych dla historii i współczesności łódzkiej Akademii projektantów graficznych – pedagogów oraz ich uczniów, którzy do dzisiaj kontynuują idee swoich mistrzów. Obok przedstawicieli młodego oraz średniego pokolenia, takich jak Jakub Stępień, Piotr Karczewski, Krzysztof Iwański, Agnieszka Ziemiszewska czy Karolina Grudzińska, znajdą się tu prace najwybitniejszych polskich projektantów: Bogusława Balickiego i Stanisława Łabęckiego, Krzysztofa Lenka, Jana Kubasiewicza, Tadeusza Piechury, Jerzego Trelińskiego, Mariusza Łukawskiego, Sławomira Iwańskiego, Sławomira Kosmynki.
Obok ponad dwustu plakatów 37 projektantów z kolekcji Muzeum Plakatu w Wilanowie i archiwów autorów, zaprezentowane zostaną realizacje z zakresu grafiki użytkowej w postaci multimedialnych prezentacji wyświetlanych na ścianach galerii i na monitorach.
KOMUNIKAT LDZ to pierwsza całościowa prezentacja dorobku polskiej uczelni artystycznej w dziedzinie grafiki projektowej i plakatu w historii wilanowskiego Muzeum. Wystawa zrealizowana w ścisłej współpracy z pedagogami oraz absolwentami ASP w Łodzi będzie najobszerniejszą prezentacją polskiego projektowania graficznego w ramach Roku Awangardy 2017.
Uczestnicy wystawy KOMUNIKAT LDZ.:
Mariusz Andryszczyk, Michał Batory, Bogusław Balicki, Jakub Balicki, Piotr Bojanowski, Łukasz Chmielewski, Karolina Grudzińska, Ryszard Kuba Grzybowski, Przemysław Hajek, Filip Iwański, Krzysztof Iwański, Sławomir Iwański, Michał Kacperczyk, Piotr Karczewski, Inga Kaźmierczak, Aneta Kosin, Sławomir Kosmynka, Marcin Kostaciński, Zbigniew Koszałkowski, Jan Kubasiewicz, Magdalena Lauk, Krzysztof Lenk, Stanisław Łabęcki, Bartosz Łukaszonek, Mariusz Łukawski, Aleksandra Niepsuj, Tomasz Olszyński, Tadeusz Piechura, Oskar Podolski, Paweł Ryżko, Andrzej Smoczyński, Ewa Stanisławska-Balicka, Jakub Stępień, Jerzy Treliński, Krzysztof Tyczkowski, Zbigniew Zieliński, Agnieszka Ziemiszewska.
Na wystawie zostaną zaprezentowane materiały filmowe: Motorem słów (2016; pomysł i opracowanie: Janusz Zagrodzki; scenariusz, montaż, opracowanie muzyczne: Tomasz Samosionek) oraz TYPOŁódź. Plakat w żagle (2013; realizacja: Tomasz Samosionek; kurator wystawy: Sławomir Iwański).
Oprawa dźwiękowa wystawy: Karol Stolarek, Komunikat LDZ, 2017
Czas trwania: 16 min. 44 s.
Kompozycja jest kompilacją przetworzonych dźwięków zarejestrowanych w Łodzi na ulicach Narutowicza, Piotrkowskiej, Zachodniej, Kościuszki, Gdańskiej, Jaracza, Pomorskiej, Limanowskiego, Łagiewnickiej, na dworcu Łódź Fabryczna, Placu Dąbrowskiego oraz na trasach tramwajowych i autobusowych linii nr 2, 3, 9, 11, 12, 13, 60, 73, 86.