Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Wystawy

Plakat - remediacje | 25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie 2016

25. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Warszawie 2016

Plakat - remediacje

12 czerwca - 25 września 2016

Kurator wystawy: David Crowley

 

Celem ekspozycji „Plakat - remediacje” jest analiza zjawiska szybkiej transformacji konwencjonalnego plakatu w erze wszechobecnych ekranów cyfrowych i mediów społecznościowych. Wystawa dowiedzie ponadto, wbrew niektórym komentarzom, że Internet wcale nie zabija plakatu. Zmienia się tylko medium za sprawą technologii cyfrowej. Zmiana ta oznacza niekiedy, że plakat przybiera całkowicie nową formę, na przykład reklamy na interaktywnym billboardzie, przykuwającej uwagę przechodniów krzykliwością, a czasem również niepokojącą treścią.


W innych okolicznościach, takich jak konflikt, który wybuchł na kijowskim Majdanie w 2013 roku lub na placu Tahrir w Kairze w 2011 roku, Internet był środkiem pozwalającym na bieżąco puszczać w obieg proste, ręcznie wykonane plakaty.


Remediacja plakatu nie jest jednak nowym zjawiskiem. Na wystawie z okazji 50-lecia Biennale znajdą się także legendarne projekty z ostatnich kilkudziesięciu lat, które trafiły na ekrany kin, do telewizji, na okładki książek i pierwsze strony gazet. Projekty takie jak „I am a Man” czy „Je suis Charlie” wywołały wielki oddźwięk właśnie dlatego, że przyciągnęły uwagę światowych mediów.


Pierwszy, plakat niesiony przez czarnych robotników domagających się równego traktowania podczas strajku w Memphis w 1968 roku, stanowił potężny symbol podczas walki o prawa obywatelskie w Stanach Zjednoczonych. W ostatnich latach jego przekaz został ożywiony za pomocą nowych plakatów protestujących przeciwko śmierci młodych czarnoskórych mężczyzn w amerykańskim areszcie.
„I am a Man” oraz „Je suis Charlie” to przykłady tego, jak plakaty mogą promować sprawiedliwość i poszanowanie praw człowieka. Ale plakaty często oskarża się także o manipulację odbiorcą i zawładnięcie naszych ulic. Niektórzy aktywiści posuwają się nawet do wyciągania komercyjnych reklam z podświetlonych gablot i umieszczania w nich dzieł sztuki abstrakcyjnej lub przekazów antykonsumpcyjnych.


Wpisując się w tradycję Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie, wystawa „Plakat - remediacje” będzie prawdziwie globalną ekspozycją obejmującą projekty z Europy, Bliskiego Wschodu, Chin, Korei oraz Ameryki Łacińskiej i Północnej.

 


Plakat - remediacje. Konkurs
Na wystawie głównej 25. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Warszawie zostaną pokazane najlepsze prace w konkursie na adaptację jednego z dziesięciu słynnych plakatów z minionych edycji Biennale . Coraz częściej plakaty są prezentowane na ekranach cyfrowych a animacja i ruch stanowią przyszłość tej formy sztuki.


Dziesięciu czołowych projektantów, których prace wystawiano na warszawskim Biennale od 1966 roku: Milton Glaser, Marion Diethelm, Roman Cieślewicz, Jacqueline S. Casey, Alain Le Quernec, Finn Nygaard, Shin Matsunaga, Tahamtan Aminian, Shaghayegh Fakharzadeh i Małgorzata Gurowska – zgodziło się, by ich projekty przekształcono w ruchome obrazy.

 

 

Partner strategiczny


 



Kevin Harber,...
Marco Fieber,...
I am a Man, 1968
Valentina Cala, Je...
Plakat -...
Plakat -...
Plakat -...
Plakat -...
Plakat -...
Plakat -...