Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Kolekcja plakatu obcego

Karl Domenic Geissbühler, Der Narziss, Opernhaus Zürich, 1981

Karl Domenic...

Karl Domenic Geissbühler – projektant graficzny – nestor szwajcarskiego plakatu teatralnego i operowego. Od 1976 r. stale współpracuje z Teatrem Operowym w Zurychu. Efektem tej współpracy są liczne, doskonałe projekty (stworzył ponad 150 plakatów dla Opery w Zurychu).

 

Prezentowany tu plakat powstał w 1981 r. jako zapowiedź przedstawienia baletowego zatytułowanego Narcyz, które odbywało się w ramach czerwcowego Festiwalu Muzyki i Teatru. Geissbühler jest również autorem niezwykłej scenografii do tego przedstawienia. Całe wydarzenie niosło z sobą wyraźnie wyczuwalnego ducha nowoczesności. Podkreślała ją muzyka, skomponowana zaledwie rok wcześniej (w 1980 r.), przez szwajcarskiego kompozytora i publicystę Rolfa Ursa Ringgera. W tytułową postać wcielił się, widoczny na plakacie, światowej sławy egipski tancerz Reda Sheta.

 

Plakat wykorzystuje fotografię sceniczną , która ukazuje kulminacyjny moment przedstawienia, opartego na motywie zaczerpniętym z greckiej mitologii, kiedy to Narcyz skazany na „samo-niezadowolenie” (zesłane jako klątwa przez boginię Nemezis za nieodwzajemnienie uczuć nimfy Echo), próbuje bezskutecznie delektować się własną urodą w lustrzanym odbiciu. Ową bezskuteczność podkreśla zamknięty w obrębie tego fotograficznego kadru zastygły gest, którym Narcyz wskazuje swoje odbicie. W warstwie formalnej plakat pokazuje najważniejsze cechy szwajcarskiego projektowania graficznego, takie jak surowa oszczędność kolorów, położenie nacisku na klarowną kompozycję, a w warstwie typograficznej zastosowanie jednoelementowych krojów pism. W warstwie ikonograficznej natomiast, widzimy skupienie na momencie kulminacyjnym anonsowanego przedstawienia.

 

                                                        Aleksandra Oleksiak