Niniejszy serwis wykorzystuje pliki cookie. Korzystanie z serwisu oznacza akceptację tego stanu rzeczy.
Kolekcja plakatu obcego

Morteza Momayez, First Asian Graphic Design Biennale – Teheran, 1978

Morteza Momayez był i nadal jest uważany za „ojca” i twórcę nowoczesnej grafiki irańskiej – dodajmy – grafiki, która przeżywa w ostatnich latach świetny okres rozwoju, przez wielu znawców porównywany do tej szczególnej sytuacji, w jakiej znalazł się polski plakat na początku lat 60. XX w. Choć mistrz nie doczekał tego momentu glorii (zmarł w 2005 r.), on sam został zauważony i wyróżniony prze międzynarodowe grono kolegów po fachu. Już w latach 60. XX w. został członkiem międzynarodowej organizacji zrzeszającej grafików (AIGA), a jedną z osób rekomendujących go do otrzymania członkowstwa był mieszkający już wówczas w Paryżu Roman Cieślewicz. Morteza Momayez przez wiele lat (dożywotnio) piastował fotel prezydenta irańskiego oddziału AIGA. Dzięki temu, że artysta regularnie uczestniczył w warszawskim biennale, Muzeum Plakatu w Wilanowie ma całkiem pokaźny wybór jego prac.


Prezentowane dzieło jest anonsem do pierwszego Międzynarodowego Biennale Designu w Teheranie, konkursu graficznego, który z czasem zyskał rangę jednego z najważniejszych międzynarodowych wydarzeń tego typu na świecie. Sam artysta był osobiście bardzo mocno zaangażowany w powstanie i organizację tej imprezy. Do końca życia był przewodniczącym jej komitetu organizacyjnego.


Symbolika prezentowanej pracy jest klarowna i zrozumiała w całym „kulturalnym” świecie. Uwagę zwracają także prostota i „czystość” formy oraz elegancja zastosowanej typografii, częściowo opartej na jednym z historycznych stylów perskiej kaligrafii.
 

                                                                                                                                                                                       Jacek Szelegejd